Vesijuoksu järvessä - vinkit ja varusteet!

Vesijuoksu on suosittu vesiliikuntalaji, jonka suosio on kasvanut kohisten viime vuosien aikana. Vesijuoksua voi harrastaa uimahallissa sille varatulla allasalueella, mutta myös järvessä. Laji kuluttaa tehokkaasti kaloreita ja polttaa rasvaa, lisäksi sillä on paljon muita terveyshyötyjä.

Vesijuoksu järvessä on mitä mainion tapa harrastaa vesiliikuntaa! Laji on tehokas liikuntamuoto, ja Suomi tuhansine järvineen ja kauniine luontoineen tarjoaa upeat harjoittelumaisemat. 

Vesijuoksu lyhyesti

Vesijuoksussa uimari etenee vedessä pystyasennossa ja tekee samalla juoksuliikkeitä. Lajia voi harrastaa ilman mitään välineitä, mutta usein on hyvä käyttää esimerkiksi kelluttavaa vesijuoksuvyötä, joka tekee harjoittelusta kevyempää ja asento pysyy helpommin oikeanlaisena. Myös vesijuoksukengät ja vesijuoksuhanskat ovat oiva lisä harrastukseen. Tehotreeniin on lisäksi saatavissa esimerkiksi erilaisia painoja.

Vesijuoksun tekniikka

Vesijuoksu ei ole vaikea laji, mutta on tärkeää huolehtia oikeanlaisesta asennosta. Ryhdikäs pystyasento on tekniikan aa ja oo. Jalkojen tekemä liike on juoksumainen poljenta. Polven on noustava kunnolla ylös, ja sen jälkeen tärkeää on viedä koko jalka nilkkaa myöten taaksepäin. Kädet tekevät isoa kauhovaa liikettä sormet yhdessä. Kovakuntoinen vesijuoksija saa lisää tehoa treeniin jättämällä käsivedot kokonaan pois.

Vesijuoksuharjoituksen olisi hyvä kestää vähintään puoli tuntia kerrallaan. Tahti on rauhallinen, eikä kiirehtiä kannata. Toki erilaisia spurtteja voi ottaa, mutta silloinkin on tärkeä huolehtia oikean tekniikan säilymisestä. Jos haluat tehdä tehokkaamman harjoituksen, voit esimerkiksi mennä vuorotellen minuutin reippaasti ja minuutin rauhallisemmin, tai kolme minuuttia reippaasti minuutin palautuksella ja toistaa tätä vaikkapa viisi kertaa.

Vesijuoksuvarusteet

Vesijuoksua helpottavat siihen kehitetyt varusteet. Tärkeimmät varusteet ovat vesijuoksuvyö, vesijuoksukengät ja vesijuoksuhanskat, jotka toisaalta helpottavat, mutta toisaalta myös tehostavat harjoittelua.

  • Vesijuoksuvyö: Vesijuoksuvyö on harrastajan yleisin varuste. Vyö kiinnitetään vyötärölle vyötärön korkeimpaan kohtaan ristiselän päälle. Oleellista on, että vyö on sopivan kokoinen ja kiinnitetään tarpeeksi tiukasti, jolloin se ei nouse kohti kainaloita vedessä liikkuessa. Huom. vesijuoksuvyö ei ole samalla tavoin kelluttava kuin esimerkiksi pelastusliivit.
  • Vesijuoksukengät: Vesijuoksukengillä saa lisää tehoa harjoitteluun, koska ne lisäävät veden vastusta. Vesijuoksukengillä harrastaessa jalkojen lihastyö lisääntyy, ja vesijuoksu onkin hyvä harjoitus koko jalan lihaksille kuten pakaroille, reisille ja pohkeille.
  • Vesijuoksuhanskat: Vesijuoksuhanskat tehostavat käsien tekemää työtä. Esimerkiksi ojentajat, hauikset ja hartiat tekevät enemmän töitä kelluttavia vesijuoksuhanskoja käytettäessä.
  • Muut varusteet
    • Uimalakki suojaa hiuksia ja korvia kastumiselta sekä ulkona harjoitellessa auringolta. Aquanetin valikoimasta löydät niin kankaisia kuin silikonisiakin uimalakkeja. Korvat voi suojata myös korvatulpilla.
    • Juoksua voi harrastaa myös uimapötkön kanssa.
    • Aquanetin vesijuoksukengät ovat kestävät, mutta saat niihin lisävarusteena uudet nauhat, mikäli ne kuluvat kovan käytön seurauksena.
 

Tiesitkö tämän vesijuoksusta?

  • Vesijuoksu kuluttaa paljon kaloreita ja rasva palaa tehokkaasti. Tehokas treeni kuluttaa jopa 500 kaloria tunnissa.
  • Laji sopii lähes kaikille! Vesijuoksu on esimerkiksi nivelille hellä laji, ja sitä käytetään myös kuntoutusmuotona. Myös monet aktiiviurheilijat vesijuoksevat osana harjoitteluaan.
  • Vesijuoksu on hyvää terveysliikuntaa, ja vesiliikunta tehostaa muun muassa hapen- ja energiankulutusta.
  • Vesijuoksu on tehokas laji! Vesi antaa lihaksille vastausta, mutta on samalla hellävarainen verrattuna moneen muuhun liikuntalajiin.
  • Vesijuosta voi niin uima-altaassa kuin järvessäkin. Kauniina kesäpäivänä mielikin lepää luonnosta nauttiessa! Huom. muista aurinkorasva ulkona harjoitellessasi.
  • Muistathan suojata myös hiuksesi ja silmäsi auringolta järvessä harjoitellessasi. Käytä esimerkiksi kankaista uimalakkia ja peiliuimalaseja tai aurinkolaseja.